Мала моја из Босанске Крупе
Било ми је дванаест година,
први пут сам сишао до града
из мог села, тихог и далеког,
кад сусретох тебе изненада.
Ех, дјечачке успомене глупе!
Мала моја из Босанске Крупе!
Јеси ли ме спазила ил’ ниси,
збуњенога сеоскога ђака,
свјетлокосог и очију плавих,
у оклопу нових опанака,
како зија у излоге скупе?
Мала моја из Босанске Крупе!
Наишла си као лак облачак,
твој ме поглед за трен обезнани,
заборавих име и очинство,
како ми се зову укућани.
Изневјерих попут сабље тупе.
Мала моја из Босанске Крупе!
Текли тако гимназијски дани,
успомена на те не оцвала,
модра Уна у прољетње ноћи
твоје ми је име шапутала.
Лебдјела си испред ђачке клупе,
мала моја из Босанске Крупе!
Брзо мину наше ђаковање,
лаган лептир са крилима златним,
ипак тебе у срцу сачувах
кроз све буре у данима ратним.
Та сјећања могу л’ да се купе,
мала моја из Босанске Крупе!
Сад је касно, већ ми коса сиједи,
гледам Уну, ћути као нијема,
залуд лутам улицама знаним,
све је пусто, тебе више нема.
Еј, године, немјерљиве, скупе!
Збогом, мала, из Босанске Крупе!
Бранко Ћопић је основну школу завршио у родном селу Хашани. Нижу гимназију похађа у Бихаћу. Основна школа је трајала четири, а гимназија осам година. Постојале су мушке и женске гимназије у које су дечаци и девојчице ишли засебно.
Река Уна |
Бихаћ |
Књижевни род: Лирика
Књижевна врста: Љубавна песма
Тема: Сећање на љубав из гимназијских дана (прва љубав)
Врста строфе: Секстина или сестина
Врста стиха: Десетерац
Врста риме: Укрштена и парна
РАЗМИСЛИ, ОДГОВОРИ:
1. На основу информација из песме, опиши дечака.
2. Због чега се дечак затекао у граду? Зашто себе описује као збуњеног сеоског ђака?
3. Како је протекао њихов први сусрет? Коју стилску фигуру препознајеш у стиховима: ''У оклопу нових опанака, како зија у излоге скупе?''
4. Пронађи стихове у којима су описана осећања дечака након сусрета са девојчицом.
5. Пронађи стихове у којима дечак описује школске дане.
6. Зашто сећања на прву љубав не бледе тако лако? Зашто су за лирског субјекта ова сећања била важна током ратних дана?
7. Објасни стих: ''Та сјећања могу л' да се купе.''
8. Остарели јунак посматра град своје младости. Како се он осећа? Зашто река Уна ћути?
9. Због чега су године ''немјерљиве, скупе''?
10. Подвуци рефрене. По чему се последњи рефрен разликује од претходних?
11. Пронађи стилске фигуре: епитет, контраст, поређење, хиперболу, персонификацију, апострофу (обраћање, ономатопеју.
2. Због чега се дечак затекао у граду? Зашто себе описује као збуњеног сеоског ђака?
3. Како је протекао њихов први сусрет? Коју стилску фигуру препознајеш у стиховима: ''У оклопу нових опанака, како зија у излоге скупе?''
4. Пронађи стихове у којима су описана осећања дечака након сусрета са девојчицом.
5. Пронађи стихове у којима дечак описује школске дане.
6. Зашто сећања на прву љубав не бледе тако лако? Зашто су за лирског субјекта ова сећања била важна током ратних дана?
7. Објасни стих: ''Та сјећања могу л' да се купе.''
8. Остарели јунак посматра град своје младости. Како се он осећа? Зашто река Уна ћути?
9. Због чега су године ''немјерљиве, скупе''?
10. Подвуци рефрене. По чему се последњи рефрен разликује од претходних?
11. Пронађи стилске фигуре: епитет, контраст, поређење, хиперболу, персонификацију, апострофу (обраћање, ономатопеју.
Филм ''Магареће године''
Коментари
Постави коментар